søndag 22. april 2012

Animasjon i Power Point

Som lærer i realfag opplever jeg ofte at animasjoner kan klargjøre hva som skjer for elevene. Det finnes mange programmer å lage animasjoner med, men ofte er terskelen litt stor for å komme i gang, eller det er tidkrevende. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve å lage en animasjon i Power Point. Temaet er proteinsyntesen. Det er en komplisert og sammensatt prosess hvor animasjonen er tenkt å være en inngangsport for å forstå hva som skjer i prosessen.

Det viste seg at det å bruke animasjoner i Power Point går veldig bra til den vanlige bruken. Når elementer skal flyttes ett skritt, for så å fortsette etter at andre elementer har flyttet seg, var en litt vanskelig prosess. Det var ganske tydelig at Power Point ikke er et filmverktøy, og det er det jo heller ikke ment til å være. Jeg fant fort ut hvordan disse og liknende problemer kunne omgås.

Bildene ha jeg klippet rett inn ved hjelp av verktøyer i programmet. Med mange elementer blir det fort mange bevegelsesbaner å holde orden på. Alle elementene ligger i et eget lag, og dette må også holdes orden på.

For enkle animasjoner vil jeg prøve dette igjen, men for store og kompliserte animasjoner må jeg nok dra nytte av andres arbeid i fremtiden. Likevel artig at det går an.

Når presentasjonen er ferdig kan den eksporteres som video i Power Point. Da kan du kun bestemme tid pr slide. Jeg har også tilgang på skjermeopptaker og der kan jeg spille inn video av presentasjonen, og dermed kontroll over når hver animasjon skal starte.

Etterpå kan jo oppgaven til elevene være å legge på lyd som forklarer hva som skjer i videoen. Beste bidrag blir lagt til?


Video eksportert fra Power Point



Video eksportert til Camtasia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar