mandag 30. mars 2009

Trenger man pugg?

Jeg kan fremdeles mine tyske, ja hva var det igjen... An, auf, hinter, for unt so weiter. Kan ikke si at jeg har hatt bruk for det siden jeg gikk på skolen. Hva er så vitsen med å pugge? Om jeg lurte på hva disse ordene er og hva de gjør så kan jeg bare besøke denne siden. Så nå som internett er over alt, trenger man ikke pugg!

Sett fra en annen side, det ville bli mye ekstra arbeid dersom man måtte slå opp på nett for å finne ut hva addere, suptrahere var, hver gang man hadde bruk for det. For grunnkunnskapen i fagene tror jeg at det er viktig at noe sitter i ryggmargen, og bare er ren refleks.

Da blir jeg litt forundret over grunnskoler som vil at elevene skal kunne gloser, men ikke bruker tid på å lære hvordan man kan pugge. Det er en viktig del av studieteknikk å kunne pugge. Begrep og betydning er viktig. Kanskje like viktig i fag som naturfag og matematikk som språk.

Kunnskap er viktig, og noe kunnskap bør ligge ganske langt framme. Pugg pugg pugg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar