mandag 20. september 2010

Digitale tester

I år har jeg så langt brukt digitale tester aktivt. Annenhver uke får elevene i noen klasser en test som lekse. Jeg har også brukt det som en del av undervisningen. Dette er bare små tester på opptil 10 spørsmål. For å svare på disse spørsmålen kreves det noe regning, som må gjøres på papir, og svaret fylles inn i testen.


Før har jeg skrevet om geogebra i slike tester. Når man klikker mye og tester ut så dukker det stadig vekk opp nye muligheter. Emnet vi arbeider med nå er omkrets. Da viste det seg å være lett å endre på innstillingene slik at kun de knappene som jeg vil skal væresynlig er synlig. Slik at jeg kan presentere en sammensatt figur som figuren viser. Her må eleven selv måle de nødvendige mål for å kunne besvare oppgaven. Jeg blir glad når digitale tester blir mer enn bare det å klikke på rett alternativ.

Det viser seg også å være nyttig for meg å ha tester som lekse. Jeg får enkelt oversikt over hva elevene kan, og hvem som har gjort det de skal. Dette hjelper meg når jeg skal planlegge undervisningen. Det viser seg fort også hvem som gjør det de skal mellom timene.

Denne type oppgaver krever også noe annet av elevne enn å velge mellom 4 ulike svar. Denne type oppgave krever at elevene gjør hele arbeidet fra å måle opp til å bruke riktige formler og å regne ut. Noe jeg synes er en viktig del av slike oppgaver.



Sorry, the GeoGebra Applet could not be started. Please make sure that Java 1.4.2 (or later) is installed and active in your browser (Click here to install Java now)

Oppgavene rettes også automatisk når testen er ferdig. Når geogebrafilen eksporteres som html side er det lett å klippe ut kildekoden med java appleten og lime den inn i testen. Etterhvert har dette arbeidet begynt å gå ganske fort.

5 kommentarer:

  1. Et lite tips: når du lagrer GeoGebra-filer og eksporterer dem til html+java, så ikke bruk web-start, men den nedlasta versjonen av GeoGebra.

    Nå får jeg ikke testet ut selv..."Sorry, the GeoGebra Applet could not be started..."

    SvarSlett
  2. Nå virker det i IE, Firefox og Chrome hos meg. Fjerner biten av scriptet der det står "Mayscript="true"
    Om det ikke hjelper får jeg følge rådet ditt.

    SvarSlett
  3. Det er noe snodig med appleten i firefox. Når jeg kjører geogebra på egen maskin, da virker den. Når jeg ikke gjøre det, da virker den ikke. Dette gjelder kun for firefox.

    SvarSlett
  4. Slo av tillegget ad-blocker, da virker det som det skal. En bug ett eller annet sted?

    SvarSlett
  5. Samme skjedde hos meg. Hmmm... Dette var interessant og rart!

    SvarSlett